Gehandicaptenparkeerkaart
Als u met de gebruikelijke loophulpmiddelen in redelijkheid niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet te overbruggen, kunt u bij de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig binnen de hele EU.
Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale regels voor parkeren.
Bij de eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart vindt altijd een medische keuring plaats. Uw lichamelijke beperking wordt beoordeeld door de medische instantie MedTadvies.
Aanvragen
U kunt het formulier telefonisch aanvragen (0229) 54 83 70 of ophalen in het gemeentehuis.
Hoe vraag ik een kaart aan?
Aanvragen
- U kunt het formulier telefonisch aanvragen (0229) 54 83 70 of ophalen in het gemeentehuis.
- U maakt online een afspraak om het aanvraagformulier in te leveren en te betalen bij de balie in het gemeentehuis.
- Naar uw afspraak neemt u mee: het ingevulde formulier, 1 recente kleurenpasfoto plus de bijlagen (deze staan bij 'Wat heb ik nodig?').
- U betaalt ter plekke de kosten per pin of cash.
Ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart
- U wordt door ons gebeld om een afspraak te maken voor het afhalen van uw kaart.
- Naar de afspraak neemt u uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) of een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart).
Wat heb ik nodig?
Voeg bij uw aanvraag de volgende documenten:
- Een kopie van een geldig rijbewijs.
- 1 recente kleurenpasfoto. Let op de pasfoto-eisen.
- Eventueel eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaarten.
- Bij een aanvraag voor een passagierskaart, een geldig identiteitsbewijs.
Wat moet ik doen?
Medisch onderzoek
Bij een eerste aanvraag vindt er altijd een medische keuring plaats. Dit gebeurt door een onafhankelijke medische instantie. U ontvangt een oproep nadat de aanvraag in behandeling is genomen. De arts adviseert de gemeente om u wel of niet een gehandicaptenparkeerkaart te verstrekken. Bij dit onderzoek worden uw persoonlijke omstandigheden meegewogen. Een lichamelijk onderzoek is niet altijd nodig, vaak wordt volstaan met het stellen van vragen.
De medewerkers van MedTadvies doen hun best u zo snel als mogelijk op te roepen voor de keuring. De wachttijd bedraagt 8 werkdagen.
Gebruikt u medicijnen of bent u in behandeling bij een specialist? Neem alle informatie/documenten zoals afspraken, medicijnkaarten etc. mee om uw aanvraag te onderbouwen.
Moet uw kaart verlengd worden, dan is het afhankelijk van uw medische situatie of er een nieuw medisch onderzoek nodig is. De gemeente kan u bij verlenging van de kaart weer doorverwijzen naar de medische instantie. Denk hier aan in verband met de geldigheidsduur van uw oude kaart.
Wat kost het?
De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 47,95. Het bedrag dient u bij de aanvraag te voldoen, ongeacht de uitkomst van het medisch advies. Het bedrag is inclusief medische keuring.
De kosten voor vervanging van de kaart bij verlies of vermissing bedragen € 21,65.
Hoe werkt het?
U komt in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart als u voldoet aan een van de volgende voorwaarden:
- U bent ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Koggenland.
- U hebt een aantoonbare loopbeperking (u kunt niet meer dan 100 meter zelfstandig lopen, eventueel met loophulpmiddelen) door een aandoening of gebrek van langdurige aard (minimaal 6 maanden).
- U hebt een andere ernstige beperking dan een loopbeperking.
- U bent door een aandoening of gebrek permanent rolstoelgebonden.
- U bent afhankelijk van een bestuurder voor het vervoer van deur tot deur.
- U bent medisch gekeurd door een bevoegde instantie.
Er zijn 3 soorten gehandicaptenparkeerkaarten: een bestuurderskaart, een passagierskaart of een instellingenkaart. Welke kaart u krijgt, hangt af van uw situatie:
- U bent zelfstandige bestuurder van een auto of brommobiel. U kunt een bestuurderskaart krijgen.
- U bent niet zelf bestuurder, u kunt niet veilig afgezet worden maar continue afhankelijk van de hulp van een bestuurder. U kunt een passagierskaart krijgen.
- U bent permanent rolstoelgebonden. U kunt een bestuurders en/of passagierskaart krijgen.
- U verblijft in een ingerichte zorginstelling. Als de instelling het vervoer verzorgt van mensen met een handicap, kan zij een instellingenkaart krijgen.
Vraag aan uw zorginstelling of zij gebruik maken van een instellingskaart.
Wat moet ik doen bij diefstal of verlies?
Vervangende gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
- U vraagt een ‘Verklaring van verlies/vermissing’ op. U kunt hiervoor bellen naar (0229) 54 83 70 .
- U maakt online een afspraak bij Burgerzaken om de ingevulde verklaring in te leveren.
- Neem naar uw afspraak de ingevulde verklaring mee en 1 recente pasfoto.
- De kosten van € 21,65 betaalt u meteen per pin of contant.
Afhalen van uw vervangende gehandicaptenparkeerkaart
- U wordt door ons gebeld om een afspraak te maken voor het afhalen van uw kaart.
- Naar de afspraak neemt u uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) of een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart).
- Uw vervangende gehandicaptenparkeerkaart is binnen 5 werkdagen klaar.
Wat moet ik doen bij een overlijden?
Na het overlijden van de houder / houdster van een kaart wordt de kaart teruggevraagd omdat het een persoonsgebonden document is. Wij verzoeken u dan om de kaart in te leveren. De kaart zal in het landelijk registratie systeem van de RDW worden afgemeld. Het in bezit houden van de kaart is strafbaar.