Landelijk meldpunt Zorgwekkend Gedrag

Waar kan ik terecht met zorgen om een persoon met verward of onbegrepen gedrag?

U bent bezorgd over uw buurtgenoot, vriend of iemand uit uw familie die zich mogelijk in een verontrustende situatie bevindt. Er is geen sprake van spoed, maar u wilt uw zorgen wel uiten. Dan kunt u bellen met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag op 0800 – 1205. Dit nummer is bereikbaar van 09:00-17:00 uur van maandag tot en met vrijdag.

Bel in een spoedsituatie altijd 112.

Hoe herken ik onbegrepen gedrag?

De groep mensen die verward of onbegrepen gedrag vertoont, is divers. Soms lopen mensen vast in hun leven, maar vragen ze geen hulp. Het kan gaan om personen met een verslaving, een verstandelijke beperking of andere psychische problemen.

Daarnaast kan er sprake zijn van schulden, dakloosheid, een vervuild huis of een sociaal isolement. Vaak zorgt een opeenstapeling van problemen ervoor dat mensen de grip op hun leven (dreigen te) verliezen. Hierdoor kunnen zij verward of onbegrepen gedrag vertonen. 

Wat door iemand als zorgwekkend wordt ervaren, hoeft niet voor een ander te gelden. Ziet u reden om uw zorgen te uiten? Twijfel dan niet en neem contact op met het Meldpunt. Uw zorgen worden dan gehoord en de persoon waarover u belt, krijgt passende hulp als dit nodig is.

Wat gebeurt er als ik met het landelijk Meldpunt Zorgwekkend Gedrag bel?

Wanneer u het landelijk Meldpunt belt, verbinden zij u direct door met een meldpunt in uw wijk, stad of regio. Dit meldpunt is voor onze regio en gemeente de GGD, afdeling Vangnet en Advies. 

U krijgt dan advies van een medewerker bij het meldpunt. Of de medewerker onderzoekt of er hulp kan worden geboden aan de persoon waarover u belt. Ook krijgt u advies over welke stappen u zelf kunt ondernemen om deze persoon te helpen. 

De afdeling Vangnet en Advies is een netwerkpartner van gemeente Koggenland. Als het nodig is, overlegt Vangnet en Advies met een medewerker van ons team Openbare Orde en Veiligheid (OOV) of met het Zorgteam. 

Mogelijk ziet het lokale of regionale meldpunt reden om de situatie verder te verkennen. De deskundige van het meldpunt bespreekt met u hoe zij uw melding verder oppakken. Het is goed om vooraf te bedenken of u anoniem wilt blijven voor de persoon over wie u zorgen heeft.  

Meer informatie

Meer informatie over het Meldpunt en ervaringsverhalen vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Heeft u gevonden wat u zocht?