Verkeersmaatregelen Berkhout

De gemeente wil de verkeersveiligheid rond het Westeinde, de Kerkebuurt, het Oosteinde en de Slagterslaan in Berkhout graag verbeteren. Wij hebben daarom meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de verkeerssituatie in Berkhout. Uit deze onderzoeken blijkt: de verkeersveiligheid verbetert als de maximum snelheid op deze wegen 30 km/u wordt (gebiedsontsluitingsweg GOW30).

Welke verkeersonderzoeken zijn uitgevoerd?

Er rijdt door Berkhout bestemmingsverkeer, sluipverkeer en doorgaand verkeer. Uit een kentekenonderzoek in het eerste kwartaal van 2023 bleek dat iets minder dan de helft van het verkeer in Berkhout doorgaand verkeer is. Dit doorgaande verkeer rijdt door Berkhout omdat het de kortste en/of snelste route tussen gedeeltes van Hoorn en de N194 / Braken is. 

De conclusie uit dit kentekenonderzoek, plus verkeerstellingen en ongevallencijfers: er zijn op het dorpslint maatregelen nodig om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er wordt te hard gereden over het hele dorpslint. Het gemengde verkeer - fietsers, motorvoertuigen, lijnbussen, geparkeerde auto’s, vracht- en landbouwverkeer - zorgt voor onveilige situaties. De hoeveelheid verkeer is niet het probleem. De zogenoemde verkeersintensiteit in Berkhout ligt met 3.000 á 3.500 motorvoertuigen per dag ruim onder de maximaal acceptabele intensiteit van 5.000 motorvoertuigen per dag. 

Vervolgonderzoek doorgaande route Berkhout

In de eerste fase van het vervolgonderzoek werd gekeken naar de verschillende varianten om de snelheid te verlagen, en waar mogelijk het verkeer van elkaar te scheiden. Dit leidde tot de uitwerking van twee varianten: 

  • Berkhout inrichten met een maximumsnelheid van 30 km/u geldt (GOW30); 
  • Het afsluiten van Berkhout door middel van een ontheffingssysteem.

De uitwerking liet zien: de verkeersveiligheid in Berkhout verbetert het meest als de wegen in Berkhout ingericht worden als 30 km/u zone. 

Het afsluiten van het dorpslint heeft grotere nadelen dan voordelen. Aan het afsluiten van wegen zitten namelijk flinke voorwaarden en consequenties vast. Verder is het proces van de verlening van ontheffing en het inzetten van camera’s voor handhaving zeer complex. Ook is bij een wegafsluiting een herinrichting nog steeds noodzakelijk om de snelheden te beperken. Om deze redenen komt er geen wegafsluiting in Berkhout. 

Meedenken en afstemming schetsontwerpen

Voor het herinrichten van Westeinde, Kerkebuurt, Oosteinde en Slagerslaan zijn schetsontwerpen gemaakt. De gemaakte ontwerpkeuzes staan toegelicht in de notitie ‘Uitwerking SO Berkhout’. Schetsontwerpen en uitwerking vindt u onderaan deze pagina. De ontwerpen worden ook voorgelegd aan aanwonenden en andere belanghebbenden. 

Op hoofdlijnen zijn de volgende ontwerpkeuzes gemaakt: 

  • In de Kerkebuurt bevinden zich onder andere de school, het café, de kerk en de voetbalvereniging. Deze buurt heeft daarmee een 'verblijfskarakter'. Daarom is voor de hele Kerkebuurt gekozen voor een inrichting en bestrating die hierbij past (Erftoegangsweg met een snelheidsregime van 30 km/h (ETW30)). 
  • Het Westeinde, Oosteinde en de Slagterslaan hebben een doorstromend karakter. Deze wegen zijn in het schetsontwerp voorzien van een donkerrode asfaltverharding. 
  • Er zijn geen specifieke fietsvoorzieningen opgenomen in het hele lint. De beschikbare ruimte is hiervoor niet voldoende. Dit is in lijn met het advies van eind 2023.
  • Over de hele lengte van het lint zijn versmallingen gepland. Deze versmallingen remmen het verkeer af en maken de route minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. In de versmallingen komen waar mogelijk parkeerplaatsen. Ook is ruimte gepland voor bijvoorbeeld bomen of andere 'verticale elementen'. Dit benadrukt het verblijfskarakter, en zal de snelheid verder verlagen. Bomen zorgen ook voor een groenere, meer klimaatvriendelijke buurt. 
Welk gedeelte willen we in 2025 herinrichten?

We kunnen het hele dorpslint niet in één keer herinrichten. De herinrichting wordt daarom in fases uitgevoerd. Als eerste locatie willen we in 2025 de Kerkebuurt tussen het parkeerterrein en de Slagterslaan herinrichten. Dit mede omdat de school en de kinderopvang hier gevestigd zijn. 

Met het herinrichten van dit gedeelte van de Kerkerbuurt wordt de 30 km/h-zone uitgebreid tot de T-splitsing met de Slagterslaan. 

Welk gedeelte willen we in 2026 herinrichten?

In 2026 willen we het gedeelte van het Oosteinde tussen de brug bij huisnummer 6 en de brug bij huisnummer 70A herinrichten. In dit gedeelte is de problematiek door geparkeerde auto’s in Berkhout groot. Omdat het asfalt hier nog nieuw is, brengen we een donkerrode slijtlaag aan op het bestaande asfalt.

Met het herinrichten van dit gedeelte van het Oosteinde wordt heel het Oosteinde een 30 km/h-zone. Het Westeinde wordt dan nog geen 30 km/h-zone. 

Welk gedeelte willen we in 2027 herinrichten?

Na het Oosteinde willen we in 2027 een gedeelte van het Westeinde aanpakken, tussen de Kerkebuurt en de brug bij huisnummer 285. Op dit gedeelte van het Westeinde is de woningdichtheid hoog. Bij deze herinrichting vervangen we het asfalt wel. Dit asfalt is al in 2007 aangebracht, en moet anders waarschijnlijk binnen 5 jaar vervangen. 

Met het herinrichten van dit gedeelte van het Westeinde gaat er een 30 km/h-zone gelden voor het hele Westeinde.

Wat willen we na 2027 doen?

Na 2027 volgt de herinrichting van de rest van de wegen in Berkhout. Dat is wanneer het asfalt op deze wegen aan vervanging toe is, of wanneer ze om een andere reden eerder urgentie krijgen. In 2027 wegen we af wanneer de andere wegen in Berkhout aan de beurt zijn. 

Heeft u nog vragen of opmerkingen?

Als u nog vragen of opmerkingen heeft, dan horen wij dat graag. U kunt dan contact opnemen met Inge Dolfing of Jimmy Kunst, Team Openbare ruimte, telefoonnummer (0229) 54 84 00 of e-mail verkeer@koggenland.nl.