Op deze pagina vindt u de meningen en ideeën van inwoners aan de Dorpsweg Hensbroek op het schetsontwerp. U heeft tot 17 mei 2024 kunnen reageren op het schetsontwerp voor het asfalt onderhoud in Hensbroek. Graag geven wij als gemeente op deze pagina een reactie. We hebben de vragen en antwoorden gebundeld per onderwerp.

Algemene vragen

Wij hebben meerdere meldingen over de versmalling en chicanes / slingers ontvangen. Een aantal van deze reacties worden persoonlijk beantwoord omdat het om een specifieke locatie gaat.

Op basis van snelheidsmetingen en meldingen van bewoners zijn snelheid remmende maatregelen gewenst. Omdat drempels en plateaus niet mogelijk zijn vanwege trillingen en geluidsoverlast is er voor chicanes gekozen. Hiervoor zijn locaties gekozen, waarbij rekening gehouden is met uitritten en zijwegen. Het is hierbij onvermijdelijk dat ze daardoor bij een woning worden aangelegd.

Versmalling 50 - 30

Vraag: Hallo, voor de wegversmalling van Dorpsweg 56 is al eens eerder geprobeerd op dit punt. toen werd het hier een racebaan vanwege de versmalling, er staan genoeg geparkeerd om de snelheid te verminderen
Reactie gemeente: De versmalling wordt geplaatst om de overgang tussen 50 km/h en 30 km/h duidelijk aan te geven. Er kan ook geparkeerd blijven worden waardoor het verkeer op twee manier geremd wordt.
 


Vraag: Ik verwacht dat mensen snel moeten stoppen of snel voor de wegversmalling gaan. Er kan niet goed worden ingeschat op optijd te remmen waardoor schade aan geparkeerde autos kunnen komen. Dit lijkt mij geen goed idee omdat het verkeer doorgang word belemmerd zullen mensen snel voor gaan bij de wegversmalling. Ik verwacht gevaarlijke situaties.
Reactie gemeente: Er zijn verschillende ervaringen met chicanes en wij hebben geen ervaringen dat er door een wegversmalling of chicane schades ontstaat aan geparkeerde auto's. De verwachting is dat ook hier geen schades aan geparkeerde auto's ontstaan door de wegversmallingen.


Vraag: Hallo, door de wegversmalling voor Dorpsweg 56 kunnen wij door de wachtende auto's niet meer ons pad op, want die gaan voor onze inrit staan wachten.
Reactie gemeente: Door de versmalling wordt de snelheid verminderd, maar niet zodanig dat het verkeer compleet tot stilstand komt zodat u uw erf niet meer op kunt.
 


Vraag: Met de wegversmalling voor huisnummer 56 vervalt er ook veel plek voor de auto's die hier regelmatig geparkeerd staan. Er is hier verder niet genoeg parkeer gelegenheid om alle auto's te faciliteren.
Reactie gemeente: Om een duidelijke overgang tussen de 30 km/u-zone en het 50 km/u-gedeelte te realiseren is er voor een poortconstructie gekozen. Voor en achter de poortconstructie is er ruimte om te parkeren op de weg. Er wordt door de versmalling één parkeer mogelijkheid weggenomen.

Chicanes / slingers

Vraag: De dorpsweg is een racebaan. Dat moet geremd worden. Dat gaat niet lukken met bredere fietspaden. Ik zou zeggen maak nog een paar wwgversmallingen zoals op de Bobeldijk 30 km gebied.
Reactie gemeente: Er zijn op verschillende locaties chicanes toegepast, vergelijkbaar met Bobeldijk. Omdat de Dorpsweg breder is het mogelijk om fietsers achter de chicanes langs te laten rijden, wat ook verkeersveiliger is. De huidige locaties zijn gekozen, omdat er rekening is gehouden met de bestaande uitritten van de woningen en zijwegen.


Vraag: Bord met voorrangspijlen bij de wegversmallingen/remmers. Fijn als je weet wie moet inhouden en wie eerst mag,
Reactie gemeente: Met het toepassen van een voorrangsregeling bij een wegversmalling of chicane wordt het verkeer in één richting nauwelijks afgeremd. We plaatsen daarom geen voorrangsregeling bij deze maatregelen, zodat het verkeer in beide richtingen afgeremd wordt.


Vraag: Is al eerder geprobeerd met versmallingen. Levert voor de fietsers meer gevaar dan veiligheid op,
Reactie gemeente: Door de fietser achter de chicane langs te laten rijden en de chicanes in te leiden met witte markering hebben we een zo veilig mogelijke oplossing ontworpen om toch een snelheid remmende maatregel toe te kunnen passen.


Vraag: Ik zou graag zien dat vooral de snelheid van het verkeer omlaag gaat op de dorpsweg, dit gaat niet gebeuren door een versmalling te maken waar een auto door kan rijden. Kijk eens naar andere dorpen
Reactie gemeente: Het nemen van snelheidsremmende maatregelen in een dorpslint is zeer lastig. Drempels en plateaus zijn goede snelheidsremmers maar veroorzaken trillingen en geluidsoverlast. Door het toepassen van een versmalling en chicanes is het mogelijk om de snelheid terug te dringen, zonder teveel overlast.

Doorgaand verkeer weren

Vraag: Hallo, als jullie echt iets willen doen aan het sluip verkeer, dan zou ik net zoals op de Herenweg in Sint Pancras een doorgang verbod voor mensen die er niet wonen maken

Vraag: Mijn idee zou zijn geen wegversmallingen maar paaltjes voor de dorpsweg met alleen toegang voor bewoners. Of drempels voor auto's waardoor zij gas terug moeten nemen om hierover heen te gaan. 

Reactie gemeente: Om een weg af te sluiten voor doorgaand verkeer moet de hoeveelheid verkeer dusdanig hoog zijn dat de capaciteit van de weg het niet aan kan. Dat is bij de Dorpsweg niet het geval en met deze maatregel worden de rijdende snelheden niet verlaagd. Drempels en plateaus zijn helaas geen optie vanwege trillingen en geluidsoverlast.
 

Voetpad verbreden

Vraag: Voetpad op sommige plekken breder. Nu vaak mensen of hardlopers op het fietspad
Reactie gemeente: Het voetpad kan op smalle plekken helaas niet breder. We zijn gebonden aan de kadastrale begrenzingen.
 

Rood asfalt

Vraag:
Kunnen jullie niet al het rode asfalt laten vervallen? Want ik neem aan dat jullie zelf ook wel doorhebben dat de kwaliteit daarvan super slecht is... Laat los brokkelt af en is spekglad bij nat weer.
 

Reactie gemeente: Het oude rode asfalt was inderdaad gladder dat zwart asfalt. De asfaltsoorten die tegenwoordig gebruikt worden zijn donkerder van kleur, omdat er geen blanke bitumen in zit. De blanke bitumen veroorzaakte de gladheid. De stroefheid van het nieuwe donkerrode asfalt is vergelijkbaar met zwart asfalt.
 

Buiten scope van het project

Vraag: Kan de 30km zone in de Kerkweg verlengt worden tot aan de dijk? Of in ieder geval tot aan hoofdingang camping Holly day? Nu is een heel deel 50km en zelfs 60km


Vraag: kerkweg ouwe hof wegversmalling verkeersremmer snelheid beperking. school gaande kinderen vanuit andere dorpen naar Heerhugowaard. toekomstige Basisschool aan het ouwe hof op het B Veld van Apollo.
 

Reactie gemeente: De benoemde locatie valt buiten deze werkzaamheden. Uw opmerking wordt meegenomen met de herinrichting van 't Ouwe Hof en de toekomstige basisschool.


Vraag: de kruising tegenover het transportbedrijf Van Stralen De vries aan de dorpsstraat in Obdam is levensgevaarlijk voor fietsers. Wat gebeurt daarmee.? Al eerder contact over gehad. Zou veiliger worden
 

Reactie gemeente: Dit onderdeel hebben we losgekoppeld van het groot onderhoud. Binnenkort worden de omwonenden van het kruispunt geïnformeerd over het nieuwe ontwerp van dit kruispunt